مورخه 13خرداد طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول 47 تن از اعضای باشگاه کوه نوردی، سنگنوردی و غارنوردی قاجر قروه
قسمتی از جنگل اسالم به خلخال را پیمایش نمودند.
گزارش برنامه در ادامه مطلب...

مسیر اسالم به خلخال
ساحل گیسوم در استان گیلان

تاریخ اجرای برنامه : 12 الی 15 خرداد 1396

شرکت کنندگان (آقایان) : طیب صالجی،شهرام نعمتی، محمد رحیمی، امیر مرادی، مهدی لقایی، فرازی، سیامک جعفری، سعید احمدی، رامین سنگین آبادی، یاسر رحیمی، کامرام محمدی، محمد آزادی، عرفان آیینی،شایان اقدامیان، حمید یارویسی، سهیل بیگلری، صاحب مقام، مشتاق لقایی، مرآت زارعی، نبیل زارعی، محمد سنگین آبادی، سینا ابراهیمی،کامبیز اقدامیان(سرپرست)

شرکت کنندگان (بانوان) : صدیقه نوربخش، مژگان یعقوبی، عفت مرادی، شعله اکبری، زهره مرادی،الهه زارعی، بهنوش فرازی، آذر زارعی، نگین یارویسی، روناک مفاخری، مریم حنیفی، طاهره گوهری، الهه مهرمند، مژگان نعمتی، میترا قبادی، منیژه مرادی، ناهید نادری، عبدالملکی، مریم محمدی، سمیرا رضایی، مونا محمدیِ، ویدا طبیبی، لیلا صالحی

گزارش برنامه پیمایش جنگل اسالم به خلخال
12 خرداد
طبق قرار صبح ساعت 6:15 با یک دستگاه اتوبوس و یک ماشین سواری(کاپرا) از میدان اتحاد قروه حرکت کردیم.
بعد از گذشتن از شهرستان بیجار و نرسیده به زنجان ساعت 9:15 در کنار یک رستوران رفاهی صبحانه را صرف کردیم.

پس از عبور از شهر زنجان از سه راهی سرچم به خلخال رسیده ناهار را در یکی از پارکهای آنجا صرف نمودیم.
قرار بود شب را در یکی از روستاها بمانیم و فردا صبح پیمایش بسمت اسالم را شروع کنیم اما با توجه به باران شدید به تشخیص سرپرست و یکی از آشناها (آقای نقدی)که ساکن منطقه بود، به ساحل گیسوم در استان گیلان رفتیم تا نزدیکی های تالش هوا بسیار مه آلود بود طوری که اصلا کنار جاده ها دیده نمی شد.
ساعت 21 به ساحل زیبای گیسوم که مملو از جمعیت بود رسیده و همانجا چادرها را برپا کرده و شام را در کنار ساحل صرف نمودیم.

13 خرداد
ساعت 6 برپا داده شد.
طلوع آفتاب
پس از جمع کردن چادرها ساعت 7:30 با ماشین ها به سمت روستای لاکه تاشون در جاده اسالم- خلخال حرکت کردیم.
اتوبوس نقص فنی پیدا کرده بود با راهنمایی آقای نقدی قرار شد اتوبوس را به تعمیرگاه ببرند و ما هم از مسیر جنگل به روستای دریابن برویم و آنجا منتظر آقای نقدی باشیم.
لاکه تاشون نام روستایی در استان گیلان- شهرستان تالش -بخش اسالم-دهستان خرجگیل در مسیر کوهنوردی اسالم به خلخال می باشد. این روستا به دره بهشت معروف است.معنی این روستا (محل تراشیدن لاکه همان مجمع یا تشت چوبی می باشد)
از همانجا ساعت 9:15 پیمایش جنگل را با یکی از راهنماهای محلی شروع کردیم هوا بسیار مطبوع و آسمان صاف بود.

ابتدای مسیر
مسیری با شیب نسبتاً ملایم شروع می شد. در این مسیر می‌توان شاهد منطقه جنگلی، پوشش دشت و مرتع های زیبا بود.
گروه های زیادی از سراسر ایران را در مسیر مشاهده نمودیم.
مسیر پاکوب بود و کنار رودخانه ای زیبا عبور می کردیم.

در طول مسیر به چشمه ای رسیده که آب زلال آن روحمان را نشئه ای تازه بخشید.
حدود ساعت 14 به روستای دریابن رسیدیم. آقای نقدی آنجا با دو ماشین نیسان و وانت بار منتظر ما بود.
ناهار را در باغ یکی از دوستان آقای نقدی صرف نمودیم.

روستای دریابن
پس از صرف ناهار با ماشین ها از جاده خاکی -جنگلی ساعت 15:45 به ابتدای روستای ناو رسیدیم.

منتظر اتوبوس
در کنار جاده پیش یک کافه منتظر اتوبوس شده سپس راهی ساحل گیسوم شدیم.
چادرها را کنار ساحل برپا نموده و مشغول درست کردن شام شدیم.

14خرداد
صبح ساعت 7 بیدار شده و پس از صرف صبحانه کنار ساحل رفتیم البته چند تن از همنوردان صبح زود ساعتی را در دریا شنا کرده بودند.

اعضای تیم همگی کنار ساحل آمده، تعدادی قایق سواری کرده و عده ای اسب سواری نموده سپس ساعت 10 بسمت گردنه حیران حرکت کردیم تا از آنجا به مشکین شهر برویم.

ساحل گیسوم
ناهار (آش دوغ محلی) را در یکی از رستورانهای گردنه حیران صرف نمودیم.
رستوران بین راهی گردنه حیران

بانوان تیم در گردنه حیران
 بعد از گرفتن چند عکس بطرف مشکین شهر حرکت کردیم.
ساعت 17:30 به پل معلق مشکین شهر رسیده و از این پل هم بازدید کردیم.

پل معلق
کتیبه تاریخی در محوطه پل معلق
ساعت 19:30 بسمت یکی از آبگرم ها رفتیم.
ساعتی را در استخر آبگرم «نگین دو دو» رفته سپس بسمت مشکین شهر حرکت کرده و کنار خیابان جنب یک بیمارستان چادرها را برپا کرده و همانجا شام را صرف نمودیم.

پیاده رو مشکین شهر

15 خرداد
ساعت 6 بیدار شده و پس از صرف صبحانه که شامل عسل و سرشیر محلی بودف صرف نموده سپس آماده حرکت شدیم.

دورنمای قله سبلان که در مه فرو رفته
پس از عبور از شهرهای  اهر- هشترود و نرسیده به میانه(70 کیلومتری میانه) دوباره اتوبوس نقص فنی پیدا کرد و موتورش ازکار افتاد.

کنار جاده منتظر آمدن اتوبوس
پس از تماس با 110 و اعلام خرابی اتوبوس پس از دوساعت از هشترود یک اتوبوس آمد که ما با آن به قروه برگشتیم و قرار شد از طرف امدادخودرو نیز برای تعمیر اتویوس بیایند.
ناهار را در یکی از رفاهی های نزدیک میانه صرف نمودیم.

کوههای زیبای جاده میانه
بالاخره  بعد از عبور از میانه-زنجان و بیجار ساعت23:30 به قروه رسیدیم.
در انتها از زحمات آقای نقدی نهایت تشکر را داریم که زحمات زیادی را برایمان متحمل شدند.

معرفی خلخال
شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل واقع شده‌است و مرکز آن شهر خلخال است.این شهرستان از طرف شمال به شهرستان کوثر از طرف شرق به‌استان گیلان از طرف جنوب به استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان میانه حدود می‌شود. شهرستان خلخال جغرافیایی و۳۷ دقیقه و۳۷ درجه عرض جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته‌است. شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی است که ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب کاهش می‌یابد رشته کوههای تالش درشرق آن از شمال به جنوب کشیده شده‌است که مانند سدی میان دریای مازندران و استان گیلان و آذربایجان قرار گرفته‌است به طوریکه بر خلاف دامنه‌های شرق در دامنه‌های غربی آن در منطقه خلخال به جهت کاهش باران و خشکی هوا پوشش گیاهی انبوه و چشمگیری دیده نمی‌شود در این شهرستان رود مهم قزل‌اوزن و شاخه‌های آن مانند شاهرود آرپاچای و شنگ‌آباد به طرف جنوب جریان داشته و سرانجام به دریای مازندران می‌ریزد این منطقه از لحاظ آب وهوا دارای تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد است به لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی و شرایط کوهستانی این منطقه دارای جالبترین منابع آب‌های گرم معدنی است که مهم‌ترین آنها آب گرم معدنی خلخال سویی در بخش سنجد در فاصله شهرهای گیوی و در شهرستان خلخال گویش‌های متعددی وجود دارد از آن جمله می توان به گوبش‌های ذیل اشاره نمود:
۱ ـ زبان ترکی آذربایجانی در خود شهر و اکثر روستاهای خلخال.
۲ ـ گویش کردی در بخش مرکزی در دهستان لنبر و روستاهای اطراف.
۳ ـ گویش تاتی که در بخش شاهرود خلخال رواج دارد.
منبع: ویکی پدیا
  معرفی مختصر اسالم
اَسالِم یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر با جمعیت ۳۹٬۵۷۵ نفر در بخش اسالم شهرستان طوالش قرار دارد. در دوره‌هایی نیز مرکزیت شهرستان طوالش را داشته‌است.
ناورود از این شهر می‌گذرد، آن را به دوبخش تقسیم می‌کند و پس از طی چند کیلومتر به دریای خزر می‌ریزد.
در پیرامون این شهر گردشگاه‌های فراوانی وجود دارد از جمله ساحل و پارک جنگلی گیسوم، مسیر رؤیایی اسالم به الماس و منزل جلال ال احمد و… اشاره کرد. مردم این ناحیه به زبان تالشی صحبت می‌کنند.
منبع: ویکی پدیا

ارسال شده در تاریخ سه شنبه 16 خرداد 1396 - ساعت 19:14 تعداد بازدید : 335
ارسال کننده : سمیرا Email : samiraalei@yahoo.com
تاریخ ارسال : چهارشنبه 17 خرداد 1396 - ساعت 08:42

با سلام. امیدوارم این سفر به شما خوش گذشته باشه.