عضویت در باشگاه قاجر

اعضای گروه قاجر در مسیر قله سبلان1366
نفرات از راست: جمشید قاسمی- شاهین کوثری- جلال حنیفی

ورود به صفحه آلبوم خاطرات

مورخه 25 بهمن ماه 2 تن از اعضای باشگاه قاجر آبشار یخی پریشان را در ارتفاعات پریشان صعود نمودند.

شرکت کنندگان (آقایان) : شاهین نادری، رحمان مرادیانی(سرپرست)

"عاشقی محنت بسیار دارد"
برنامه صعود آبشار یخی پریشان 25بهمن 97
دو هفته قبل که با محمد قله یوسف سیاه رو صعود کردیم از دور 2 تا آبشار یخی روی صخره های کوه پریشان دیدیم اما یقین نداشتیم که برای صعود مناسب باشد.تصمیم گرفتیم در اسرع وقت سری به این دو آبشار بزنیم.
روز چهارشنبه با آقای شهرام نعمتی رییس هیئت کوهنوردی هماهنگ کرده و اجازه خواستیم تا به برنامه برویم.
محمد ظاهری براش کار پیش آمد و نتوانست در این برنامه حضور داشته باشد اماشاهین نادری آمادگی خودش رو اعلام کرد.من هم خوشحال شدم چون شاهین جزو نفرات خوب درای تولینگ ایران هستند.
ساعت 7:30 از قروه حرکت کردیم تا نعمت آباد 25کیلومتر فاصله دارد که 5کیلومترش خاکی هست.
ساعت 8 به نعمت آباد رسیدیم.تا وسایل را جمع و جور کردیم 20دقیقه طول کشید.

زمین یخ زده و برف سفت بود.همین باعث افزایش سرعت حرکتمان شد و کمتر برفکوبی میکردیم.کوه پریشان دو قله دارد که قله اصلی به اسم پریشان بزرگ و قله فرعی به نام پریشان کوچک معروف است.
وقتی به پای کوه پریشان رسیدیم آبشار ابتدای صخره های دیواره پریشان کوچک نظر من را جلب کرد.احساس کردم که یخ خوبی داشته باشه.با توجه به اینکه آن مسیر را در تابستان صعود کرده بودم و طول دیواره رو می دانستم بدین جهت این آبشار را برای صعود انتخاب کردم.
هروقت زمستان میرفتم پریشان نظرم به این قسمت از دیواره جلب میشد و برایم آرزو شده بود تا یک روز زمستانی این دیواره را صعود کنم.
امروز به آرزوی چندین ساله ام میرسیدم.
ابتدا میخواستم از وسط دهلیز بزرگ منتهی به دیواره صعود کنم.اما حجم برفی که روی مسیر وجود داشت باعث شد مسیرمان را عوض کنیم.اگه بهمن میامد هیچ راه در رو نداشتیم.
مسیر را از زیر صخره ها صعود کردیم تا از گزند بهمن در امان بمانیم.
ساعت 11:30 به ابتدای آبشار یخی رسیدیم.آبشاری با یخ بلور و شیب 80تا85درجه.
صعود میکس و یخ جالبی میتواند باشد.
به ابتدای آبشار که رسیدیم برف زیر پای شاهین ترک خورد.شانس آوردیم شرایط برای تخلیه بهمن مساعد نبود و برف حرکت نکرد.مسیر رسیدن تا پای آبشار بسیار زیبا و هیجان انگیز بود. دو بار دست به سنگ شدیم که در نهایت سختی توانستیم صعودش کنیم . البته یکی از مسیر ها را من نتوانستم صعود کنم شاهین از بالا برایم طناب انداخت و من با کمک طناب و سنگ توانستم صعود کنم.
"یار ما چون گیرد آغاز سما قدسیان در عرش دست به افشان کنند"
به راستی که پریشان عشوه گری تمام عیار بود.
 کوه، برف، یخ و سنگ همه دل داده به آواز یخنورد.
به نظر من کوه پریشان یکی از کوههای زیبای ایران هست.کوهی صخره ای با شیب زیاد و منظره ای دل انگیز.
ابتدای مسیر با یک کیل کوچک کارگاه زدم.شاهین حمایتم کرد تا صعود کنم چند متر صعود کردم دیدم کار من نیست عضلات  دست و پایم گرفت و برگشتم پایین تا شاهین که صعودش بهتره سر طناب برود.
شاهین هم قبول کرد و یک پیچ یخ در 10 متری نصب کرد و در 25متری کارگاهی با دو پیچ یخ نصب کرد . من هم صعود کردم و به شاهین رسیدم و من سر طناب رفتم.
حدود 10 متر یخ را صعود کردم و ده متر بالاتر رفتم تا به چند صخره برسم و کارگاه بزنم.
طول آبشار حدود45متر بود. چند مسیر برای صعود دارد میشود به صورت میکس هم صعودش کرد.تمام مسیر یخ دارد.
عرض آبشار حدود 10متر است.
برای اینکه ابزار یا طنابچه جا نگذارم طناب را روی منقار سنگی انداختم و فرود کردیم.
وسایل را جمع کرده به سمت پایین به راه افتادیم.
برای صعود این آبشار نیاز به حداقل 5 پیچ یخ هست.سر طناب میتواند یه کله تا آخر صعود کند و به کارگاه سنگی برسد. اگر مسیری که در مرز یخ و سنگ را انتخاب کنی باید ابزار میخ و کیل و فرند و پیچ یخ همراه داشته باشید.
از پریشان خیلی ممنونیم که اجازه داد صعودش کنیم و خاطره ای به یاد ماندنی برایمان به جا بگذارد.
در برگشت برف کمی نرم شده بود. این برف برای فرود نهایت مطلوب بود.
ساعت 17:30 به نعمت آباد رسیدیم.
جای سایر همنوردان باشگاه قاجر بسیار خالی بود.
این صعود برای من به قدری هیجان انگیز بود که فکر میکنم تا یه ماه سر حال باشم.
امید وارم در صعود بعدی در کنار این عزیزان باشیم.